Polski rynek również doświadczył mnóstwo zmian, dlatego właśnie wielu inwestorów w obecnej chwili musi dostosowywać się do nowych realiów biznesowych. I podczas gdy większość przedsiębiorstw od początku roku liczy straty spowodowane pandemią, niektóre branże nie tylko wcale nie doznały strat, a całkiem odwrotnie – intensywnie się rozwijają oraz umacniają swoją pozycję na rynku.
5. Kasyna internetowe
Zostawiając z tyłu przeszłość, coraz więcej legalnych stron i ofert pojawia się na polskiej przestrzeni internetowej, które pozwalają zarobić, jedynie będąc uczestnikiem wirtualnego stołu w ekranie monitora. Mimo że większość punktów naziemnych została zamknięta przez rząd jeszcze na początku roku, nowe kasyna online nie zawiesiły swoją działalność i z sukcesem cieszą się popularnością na rynku internetowym, działając na tych samych zasadach. W celu zdobycia zaufania klienta operatorzy kasyn online często prześcigają się w atrakcyjności swoich zachęt, oferując dodatkowe bonusy na start, programy lojalnościowe lub darmowe freebety do wykorzystania na stronie kasyna. Niemniej jednak istotne w tej branży jest trzymanie się ustaw i reguł, a także zamieszczanie zakładek z polityką odpowiedzialności oraz zapewnienie stosowania zasad uczciwej gry.
4. Narzędzia do pracy zdalnej
W marcu wiele polskich firm przeszło na pracę zdalną, a firmy IT ciągle mają do czynienia z obciążeniami systemów, z których jednocześnie korzystają miliony osób. Dla przykładu jeden ze światowych liderów na rynku Microsoft Teams w ciągu jednego tygodnia zyskał aż 12 milionów nowych użytkowników jeszcze w połowie marca, a korzystanie z innych narzędzi przedsiębiorstwa codziennie wzrastało o kilkadziesiąt procent w porównaniu do rynku przed wybuchem pandemii. Rośnie popularność nie tylko usług wideo komunikacji, ale także wszelkich produktów, które pozwalają na organizację pracy zdalnej, w tym komunikatorów do zadań biznesowych oraz rozmaitych programów i aplikacji służących do ułatwienia organizacji danych. Nawet obecnie, po kilku miesiącach od wybuchu pandemii, branża ta stara się poradzić sobie z ogromnym zapotrzebowaniem ze strony użytkowników i umożliwić wygodniejsze przeżycie okresu pandemii.
3. Gry online
Jak i wcześniej, branża gier online nie zamierza oddawać swojej pozycji i dosyć dynamicznie się rozwija w realiach 2020 roku. Można się zdziwić, z jakiego powodu gaming okazał się na tak wysokiej pozycji, i ma to krótkie wyjaśnienie – ze względu na popularność gier, mnóstwo sportowych koncernów współpracuje i inwestuje w tę branżę, rozmieszczając na stronach gier reklamy swoich brandów i zachęcając do zaufania potencjalnych konsumentów. To z kolei oznacza, że strony online robią na podobnego rodzaju reklamie miliony złotych, jednocześnie przyciągając setki tysięcy graczy w całej Polsce.
2. Edukacja online
Wiadomo, rynek edukacji online jest stale rozwijającą się branżą, natomiast, patrząc z perspektywy ostatnich kilku lat, głównie w tym roku doświadczyła gwałtownego wzrostu. Pomimo tego, że w zeszłych latach edukacja online również cieszyła się popularnością, mając swoich zwolenników i przeciwników, pandemia dała społeczeństwu dodatkowy impuls do rozwoju uczenia się online. Pearson, światowy lider na rynku edukacyjnym, odnotował 400-procentowy wzrost aktywności na platformach internetowych firmy; firma dodatkowo dała pracę online 24 tysiącom nauczycieli. W ten sposób aktywnie rośnie liczba odbiorców internetowych projektów edukacyjnych. Pandemia dała możliwość młodzieży uczyć się różnych przedmiotów i języków online, odwiedzać konferencje naukowe i podziwiać sztukę w światowych muzeach jedynie siedząc w domu w wygodnych krzesłach.
1. E-commerce
Bez wątpienia, branża e-commerce zdobyła najwięcej zwolenników ze względu na umożliwienie dostępu do wszystkich rodzajów korzyści. W 2020 roku e-commerce nie tylko nie doznała strat, ale również mocno się rozwinęła. Rzeczywiście, wystarczy poklikać kilka razy myszką lub dotknąć się ekranu smartfonu, a wszystko zostanie dostarczone w ciągu kilku dni lub godzin. Wraz ze wzrostem zaufania do sprzedawców internetowych i transakcji cyfrowych, konsumenci mogą zamówić do domu wszystko, co aktualnie oferuje rynek: odzież, książki, gorącą kawę, świeże produkty ze sklepów spożywczych, i do tego z najniższym kosztem dostawy. Co również istotne, przedstawicieli tej branży nie stracili pracy, a kurier stał się jedną z najbardziej popularnych prac w tym roku. Zapotrzebowanie daje propozycję – jest to zasada, którą ewidentnie posługują się uczestnicy działalności e-commerce w 2020 roku.