Wydrukuj tę stronę
wtorek, 25 maj 2021 11:52

Twój katalizator nie działa: wymienić lub reanimować?

Cennik skupu katalizatorów w AutoCatalyst Market Cennik skupu katalizatorów w AutoCatalyst Market pixabay

Substancja — katalizator, zmienia szybkość reakcji chemicznej, przy tym sama substancja nie wstępuje w reakcję i pozostaje niezmienna. Samochodowy katalizator — jest elementem układu wydechowego samochodu, przeznaczony do obniżenia niebezpiecznych emisji produktów spalania paliw.

  Cennik skupu katalizatorów w AutoCatalyst Market zawiera w sobie najpopularniejsze odmiany katalizatorów, używanych lub przeznaczonych do utylizacji. 

Jaki typ katalizatora będzie dopasowany do mojego auta? 

  • Katalizator metalowy kadłuba — najbardziej niezawodny i trwały. Ale jednocześnie jest wrażliwy na jakość benzyny i nie lubi długiej pracy silnika na biegu jałowym i zimnego rozruchu. 
  • Filtry cząstek stałych — przeznaczone do samochodów z silnikiem diesla, instalowane bezpośrednio w układzie wydechowym auta, zatrzymują niespalone cząsteczki sadzy z paliwa w spalinach. 
  • Ceramika cieszy się największą popularnością wśród miłośników motoryzacji ze względu na swoją niską cenę. Jednak najczęściej jest wymieniana ze względu na swoją kruchość. Wilgoć podczas pracy, awaria zapłonu, awaria układu wydechowego — i przy tym korpus ceramiczny nie wytrzymuje wybuchu gazów i podlega wymianie. 
  • System BlueTEC — wynalazek nowej generacji, który dostosowuje silniki diesla do nowoczesnych standardów ochrony środowiska. 

Na pewno nie istnieje zagrożenia nieoczekiwanej awarii katalizatora. Zwykle ostrzega przed uszkodzeniem przez spadek przyczepności samochodu, hałas pod dnem i oczywiście check na desce rozdzielczej. 

Co należy zrobić, jeśli widzisz objawy awarii? 

Po diagnostyce eksperci stwierdzili, że naprawa jest niepraktyczna i należy dokonać wymiany. Istnieje kilka możliwości rozwiązania tego problemu: 

  • Najbardziej logiczny zainstalować nowy. Z tym że ceny na nowe i oryginalne często są porównywane z kosztem samego auta.
  • Wymienić blok na istniejącym, swoim neutralizatorze. Wadą jest znalezienie specjalisty do tej pracy, ponieważ nie każdy serwis samochodowy podejmie się tej wymiany. 
  • Znaleźć taki sam katalizator, lecz nie nowy, ale przydatny jeszcze do służby. Termin pracy urządzenia będzie oczywiście krótszy niż nowego, ale cena za to również będzie przyjemniejsza.. 
  • Niektórzy kierowcy próbują oszukać system, instalując oszustwo w postaci przerywacza płomienia, a nawet usuwając neutralizator i instalując przystawkę. Ale ten system ma wiele wad przy stosunkowo niewielkich korzyściach. Przede wszystkim wpływa to negatywnie na działanie samochodu — podczas ponownego oprogramowania gubi się normalna zmiana cykli silnika. A przejście kontroli pojazdu staje się zadaniem prawie niemożliwym. 

Podsumowanie: 

Uszkodzony katalizator należy koniecznie wymienić. Najbardziej opłacalnym i poprawnym rozwiązaniem byłoby zainstalowanie oryginalnej części zamiennej, nowej lub używanej. Wynikająca z tego korzyść z instalacji zaczepu lub analogu jest szybko rekompensowana przez leczenie nowych problemów z silnikiem lub układem wydechowym.