Wydrukuj tę stronę
wtorek, 15 październik 2019 11:08

Jak wspomagać rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej u dziecka zgodnie z metodą Montessori?

Zabawki Montessori Różowa wieża Zabawki Montessori Różowa wieża

Metoda Montessori wskazuje, że każde dziecko rozwija się na kilku etapach. To właśnie do nich powinny być dopasowane wszelkie pomoce edukacyjne, które będzie się oferować dziecku.

Co więcej, tego rodzaju akcesoria powinny zachęcać dziecko do samodzielnego podejmowania samodzielnych, spontanicznych działań. Ważne jest też, aby dobierać je pod kątem indywidualnych upodobań dziecka, żeby chętnie po nie sięgnęło. Jakie zatem pomoce Montessori warto wybrać, by wspomagać rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej u dziecka?

Zabawki Montessori dla dzieci – bawią i uczą

Z obserwacji zachowań dzieci można dowiedzieć się, że bardzo dobrze przyswajają one sobie wiedzę w czasie zabawy. Dlatego chcąc wspomóc ich rozwój ruchowy, należy sięgać po odpowiednie zabawki. Metoda Montessori wskazuje, że nauka dziecka powinna wpływać na kilka płaszczyzn jednocześnie, co pozwoli na kompleksowy rozwój jego umiejętności. Dla najmłodszych dzieci warto zatem wybrać zabawki Montessori – np. klocki, które pozwalają na ćwiczenie motoryki ręki, a także koordynacji ręka-oko. Jaką formę powinny mieć takie klocki? Dobrym przykładem może być tutaj chociażby różowa wieża. Jest to zestaw drewnianych klocków w różowym kolorze, z których dziecko może ułożyć pionową wieżę, która zwęża się ku górze. A co w sytuacji, gdy dziecko nie lubi różowego? Być może spodoba mu się zestaw brązowe schody, który składa się z drewnianych elementów w kształcie prostopadłościanów.

Jak ćwiczyć precyzyjne ruchy ręki u dziecka? Poznaj przydatne artykuły Montessori

U dzieci warto też kształtować prawidłowy rozwój motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Pomocne w tym mogą być pomoce edukacyjne, kształtujące prawidłowe wykonywanie ruchów, jakie oferuje sklep Montessori. Przykładem tutaj jest chociażby ramka pozwalająca na naukę zapinania guzików, haftek (haczyków) czy wiązania sznurków. Później te umiejętności przydadzą się dziecku także przy samodzielnym ubieraniu się.