poniedziałek, 29 listopad 2021 15:37

Grafik komputerowy – Jak wyróżnić się na rynku pracy?

szkolenia na grafika szkolenia na grafika pixabay

Wiele osób chętnie podejmuje się zawodu grafika. Nic dziwnego, daje wiele możliwości rozwoju i ciekawe zarobki. Do tego jest to praca kreatywna, która daje wiele innych udogodnień np. możliwość pracy zdalnej.

 

Obecnie większość firm potrzebuje reklamy, każdy przedsiębiorca istnieje w sieci, a wszystko to wymaga dobrej oprawy graficznej. Komunikacja wizualna jest kluczem do zaistnienia praktycznie w każdej branży. Właśnie dlatego popyt na grafików cały czas rośnie. Jak wyróżnić się na tle innych i rozwinąć karierę?

Konieczność wyróżnienia się w branży

Mimo że wciąż jest duży popyt na treści graficzne to wielu amatorów nauczyło się tworzyć projekty w darmowych programach, przez co zapotrzebowanie na ceniących się profesjonalistów maleje.

Po drugie, coraz więcej osób decyduje się wybrać ten zawód, przez co rośnie konkurencja. Bardzo łatwo jest wykształcić się w tym obszarze, a w samym Internecie można znaleźć m.in. szkolenia na grafika, które uczą od postaw obsługi Photoshopa i innych wartościowych programów. Wobec tego, jak się wyróżnić w tłumie, aby dostać dobrą pracę lub, aby wyrobić swoją markę i móc pracować jako polecany freelancer.

Zainwestuj swój czas w dobrze opracowane portfolio

Portfolio to podstawa w pracy grafika komputerowego. Pozwala się wyróżnić, zaprezentować swoje prace, przedstawić się oraz opowiedzieć coś o sobie w szerszym kontekście, nie tylko zawodowym. Bardzo ważne jest, aby było wykonane idealnie pod kątem graficznym, gdyż już sam wygląd portfolio świadczy o umiejętnościach grafika. Możemy wyróżnić kilka rodzajów portfolio. 

Pierwszy z nich to portfolio internetowe, które zazwyczaj prezentuje się w formie strony internetowej lub bloga. Powinno ono zawierać zakładki od prac graficznych, przez opis "o mnie", aż po zakładkę "kontakt". To jak będzie wyglądała sama strona, świadczy o stylu danej osoby i o jej wyczuciu estetyki. 

Co do samych prac powinny się oczywiście znaleźć tutaj najlepsze projekty, na pewno nie wszystkie. Można jednak bardzo łatwo zaznaczyć, że jest ich znacznie więcej. Do każdego projektu można stworzyć ciekawy opis, dodając mu kontekstu i charakteru.

W zakładce "o mnie" powinno się znaleźć coś więcej niż imię, nazwisko, wiek i podstawowe informacje. Warto tutaj napisać o swoich dodatkowych pasach, hobby, rozwoju zawodowym oraz o wielu innych ciekawych aspektach swojego życia. Bardzo ważna jest zakładka "kontakt". 

Konieczne jest, aby wszystkie dane kontaktowe były łatwe do odnalezienia przez rekrutera lub potencjalnego pracodawcę. Sama strona powinna mieć oczywiście działający link, a najlepiej, żeby była to wykupiona domena internetowa

Kolejnym sposobem na zaprezentowanie swojego portfolio jest tradycyjna teczka z projektami. Warto zainwestować w taką formę, gdyż mimo że może wydawać się staromodna, wciąż jest używana i ceni się takie prace. 

Najlepiej będzie, jeżeli posiada się zarówno stronę jak i teczkę. Sprawdzi się ona w rozmowie na żywo z pracodawcą lub klientem. Dlaczego? Ponieważ często bywa, że nawet nie z naszej winy, nasz klient nie odwiezie naszej strony. 

Teczka da nam szansę, aby zobaczył najlepsze prace, jeżeli dojdzie do spotkania na żywo. Tutaj również trzeba zwrócić uwagę na względy estetyczne. Teczka nie powinna być zwykła, a pracę po prostu wydrukowane. 

Najlepiej zrobić z tego mini arcydzieło. Może to być nawet w formie małej książki, tak, aby prace były zaprezentowane w ciekawy i oryginalny sposób. Można zrobić okładkę stronę tytułową, spis treści oraz również dodać na końcu stronę, która będzie opisywała nas samych. 

szkolenie na grafika

szkolenie na grafika

Instagram, Facebook, Pinterest i inne media społecznościowe

Mówi się, że jeśli ktoś nie istnieje w mediach społecznościowych, nie istnieje wcale. Coś w tym jest. Aby zaistnieć w branży, zwłaszcza jeśli jest to branża kreatywna, posiadanie kont na Facebooku, YouTubie, Instagramie, jak również Dribble czy Behance (specjalnych portali dla grafików) to podstawa.

Często znajdą się tam nie tylko nasi znajomi, ale również potencjalni klienci, których mogą zainteresować nasze prace. Ważne jest więc, aby po pierwsze posiadać kanały na najpopularniejszych platformach, a po drugie, aby odpowiednio je prowadzić.

Jak dobrać strategię komunikacji w tych kanałach? Ważny jest pomysł i kreatywność. Należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak częstotliwość komunikacji, język, jaki używamy, kolorystyka postów czy hasztagi. Dobrze jest pamiętać, że ludzi interesują nie tylko nasze prace, ale i my sami. 

Dlatego najlepiej poświęcić swój czas na pokazanie im skrawka swojego życia np. poprzez relacje na Instagramie. Jeżeli publikuje się jakiś projekt, dobrze, aby zawierał on kreatywny opis lub co lepiej, jakąś historię. Za każdym udanym projektem, stoi prawdziwy człowiek, warto, jest pamiętać o tym prowadząc swoje kanały na social media.