środa, 04 marzec 2020 12:21

Europejscy konsumenci robią więcej zakupów na Amazon

Amazon Amazon

Detaliści Europe 500 przejęli udziały w rynku od rywali offline, łącznie zwiększając sprzedaż internetową o 13,9% w 2017 r., podczas gdy całkowita sprzedaż detaliczna w Europie Zachodniej wzrosła tylko o 2,6%. Amazon zdystansował się od swoich największych europejskich konkurentów, odnotowując 21,2% wzrost online w regionie, w którym prowadzi witryny e-commerce w sześciu krajach.

 

Amazon.com Inc. może być w trudnej sytuacji mając przeciwko sobie niektórych europejskich polityków i związki, ale wielu konsumentów nadal uważa, że fajnie jest robić zakupy u amerykańskiego giganta e-commerce.

 

Rosnąca dominacja Amazona w europejskich sektorze e-commerce to jedna z najważniejszych informacji, która wyłania się z analizy danych z rankingu Internet Retailer Europe 500 z 2018 r., obejmującego wiodących europejskich sprzedawców detalicznych, wraz ze wzrostem liczby zakupów spożywczych online, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii.

 

Ogólnie rzecz biorąc, top 500 sprzedawców detalicznych i marek dóbr konsumpcyjnych, które znajdują się w rankingu Europe 500, odbiera udziały w rynku sprzedawcom stacjonarnym. Według Statista sprzedaż online Europe 500 wzrosła o 13,9% w 2017 r. w porównaniu z rokiem poprzednim, podczas gdy całkowita sprzedaż detaliczna w Europie Zachodniej wzrosła tylko o 2,6% w 2017 r.

 

Brytyjscy konsumenci kupili 6,0% swoich artykułów spożywczych w Internecie w 2018 r.

 

Amazon, który od lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Europe 500, w 2017 r. umocnił swoją przewagę, odnotowując wzrost rok do roku o 21,2%. Wśród 10 największych sprzedawców internetowych w Europie tylko niemiecki sklep internetowy Zalando SE (nr 6 w Europie 500) rozwijał się szybciej, odnotowując wzrost o 21,5% w 2017 r. Jednak konkurencja ze strony Amazon i innych sprzedawców internetowych skłoniła analityków finansowych do wyrażenia zaniepokojenia perspektywami Zalando, i cena akcji sprzedawcy spadła o prawie połowę od lipca 2018 r. do lutego 2019 r.

 

Amazon jest szeroko obecny w Europie. Prowadzi strony internetowe w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Holandii, a według stanu na luty 2019 r. dysponował 174 różnego rodzaju centrami logistycznymi i dostawczymi w całej Europie (według firmy konsultingowej MWPVL), w tym 8 magazynów w trzech krajach Europy Wschodniej - w Polsce, Czechach i na Słowacji - gdzie Amazon nie prowadzi witryn e-commerce. Niemniej jednak konsumenci w całej Europie robią zakupy w Amazon, którego system logistyczny zapewnia szybkie dostarczenie towarów do odbiorców.


Przeczytaj też:
Dlaczego Amazon jest ważny w strategii firmy eksportowej?

 

Amazon wykorzystuje swoją rozległą sieć realizacji zamówień, aby oferować europejskim konsumentom takie usługi szybkiej dostawy jak Amazon Prime Now, który gwarantuje członkom płatnego programu lojalnościowego Amazon Prime bezpłatną dwugodzinną dostawę i jednogodzinną dostawę za dodatkową opłatą. Usługa Prime Now jest dostępna dla większych europejskich miast w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech i Francji.

 

Amazon stoi w obliczu politycznej presji ze strony władz Unii Europejskiej i Niemiec, czy sprawiedliwie traktuje sprzedawców, którzy sprzedają na rynkach internetowych Amazon. Przetrwał strajki magazynowe w okresie świątecznym 2018 w Niemczech, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Wydaje się jednak, że nic z tego nie zniechęca europejskich konsumentów do zakupów na Amazon.

 

Usługa dostawy świeżej żywności Amazon w głównych obszarach metropolitalnych w Wielkiej Brytanii i Niemczech

 

Chcąc rozszerzyć swoją dominację w handlu europejskim, Amazon stale dodaje nowe funkcje zwiększające wygodę. Usługa Amazon Prime Wardrobe, która umożliwia konsumentom przymierzanie rzeczy w domu przed zakupem, została uruchomiona w Wielkiej Brytanii w październiku 2018 r.

 

W międzyczasie potęga e-commerce wprowadziła usługę dostarczania żywności Amazon Fresh w głównych obszarach metropolitalnych Wielkiej Brytanii i Niemiec. Amazon również wpisuje się w trend coraz większej liczby zakupów spożywczych w Europie, oferując dostawę żywności we współpracy z dwoma sieciami sklepów spożywczych, Wm Morrison Supermarkets plc w Wielkiej Brytanii i Monoprix we Francji.

 

Trend w kierunku zakupów spożywczych przez Internet, szczególnie w Wielkiej Brytanii, jest widoczny w wysokich rankingach w Europie 500 dwóch brytyjskich sieci supermarketów - Sainsbury's (nr 4) i Tesco Stores (nr 5). (Niemiecki detalista Otto Group, który ma swoje korzenie w sprzedaży katalogów, zajmuje drugie miejsce w Europe 500, a amerykański producent elektroniki użytkowej Apple Inc. zajmuje trzecie miejsce).

 

Konsumenci w Wielkiej Brytanii kupili 6,0% swoich artykułów spożywczych przez Internet w 2018 roku, według firmy badawczej IGD. Firma przewiduje, że e-commerce będzie najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży na brytyjskim rynku spożywczym w latach 2018-2023, a sprzedaż internetowa wzrośnie w tym okresie o 52%. Następnie najszybciej wzrosną dyskonty - 36,7%, a sklepy ogólnospożywcze 17,6%. Prognozuje się, że dla supermarketów konwencjonalnych w tym okresie sprzedaż wzrośnie tylko o 7,7%, a dla większych hipermarketów o 1,4%.

 

IGD zwraca również uwagę na rosnącą rolę dyskontów na rynku brytyjskim, w szczególności Aldi i Lidl. Ta intensywna konkurencja cenowa została uznana przez analityków za przyczynienie się do tego, że Walmart sprzedał swoją filię spożywczą Asda w Wielkiej Brytanii, aby rywalizować z Sainsbury's. Jeśli organy regulacyjne zatwierdzą transakcję, a wyraziły zaniepokojenie, Walmart otrzyma 10 miliardów dolarów i 42% udziałów w połączonej firmie. W międzyczasie Walmart zaksięgował 2 miliardy dolarów straty na Asdzie (nr 10), którą nabył w 1999 roku.

 

Finlandia ma największy wzrost online w Europie

 

Pomimo konkurencji ze strony Amazon, Otto Group i Apple, w europejskim e-commerce wciąż jest miejsce dla nowicjuszy. Doskonałym przykładem jest Gymshark, brytyjska marka odzieży do ćwiczeń, założona w 2011 roku przez 19-letniego przedsiębiorcę Bena Francisa, która odnotowała najszybszy wzrost w Europe 500. W 2017 roku sprzedaż internetowa marki wzrosła o 205,0%.

 

Warto zauważyć, że siedem z 10 najszybciej rozwijających się firm w Europe 500 to producenci marek konsumenckich. Dwie sieci detaliczne i jeden sprzedawca wyłącznie internetowy zamykają listę Top 10. Marki mogą kontrolować, gdzie i za ile ich produkty są sprzedawane, co pozwala im odróżniać się od wszechstronnych witryn zakupowych, takich jak Amazon.

 

Pod względem wzrostu według krajów Finlandia zajęła pierwsze miejsce. Chociaż ma tylko dwóch przedstawicieli w Europe 500, ich łączny wzrost wyniósł 30,4%. 22 tureckie firmy z Europy 500 wzrosły łącznie o 19,0%, co plasuje je na drugim miejscu w Europe 500 wśród krajów regionu, chociaż jedyny australijski sprzedawca, sprzedawca odzieży młodzieżowej Cotton On, odnotował 20% wzrost sprzedaży online w Europie.

 

Wielka Brytania miała największą listę firm w Europe 500, liczącą 126, i stanowiły one 41,0 mld USD w sprzedaży online w 2017 r., czyli 22,2% całkowitej sprzedaży w Europe 500 wynoszącej 185,0 mld USD. Na pierwszym miejscu pod względem udziału w sprzedaży w Europie znalazły się Stany Zjednoczone, których 40 firm w Europe 500 stanowiło 49,8 miliarda USD w europejskiej sprzedaży online, czyli 26,9%. Amazon i Apple odpowiadały za większość sprzedaży amerykańskich sprzedawców.

Mass Merchant - grupa obejmująca Amazon - była wiodącą kategorią towarów w Europe 500 pod względem sprzedaży, stanowiąc 39,1% sprzedaży Europe 500, tuż przed kategorią odzież / akcesoria z 22,1% udziału. Najszybciej rozwijającą się kategorią towarów były części / akcesoria samochodowe: tych 12 sprzedawców w Europe 500 łącznie zwiększyło sprzedaż internetową o 20,3% w 2017 r.